دبستان غیردولتی پسرانه معراج اندیشه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان

رویکردهای مدرسه

در ابتدای فصل دوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است: «وزارت آموزش و پرورش مهم ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی است.»

بر این اساس درست است که خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه وجود و زندگی می گذارد و اولین پایه های تعلیم و تربیت در آن شکل می گیرد، ولی آموزش و پرورش هر کشوری مهم ترین و موثر ترین نظام پرورش و رشد شخصیت کودکان،نوجوانان و جوانان است.

ترسیم آینده فرهنگی و علمی جامعه وابسته به نظام آموزشی و تربیت نسلی است که سکان هدایت و اداره هر کشوری را به دست خواهند گرفت. بی تردید داشتن یک نظام جامع آموزشی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، چراغ راهی برای تحقق اهداف و ارتقای نظام تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی است.

در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسانها باید از ایده ها و روشهای تربیتی سابق فراتر برویم. دیگر نمی توان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسانها را بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزش گذاری کرد. امروز دیگر نمی توانیم آموزش یکسان برای همه و تاکید بر محفوظات را بپذیریم. باید از این ایده فراتر برویم که یک لباس از جنس تربیت را بر تن همه دانش آموزان بپوشانیم و انتظار داشته باشیم که برازنده شان باشد. در دبستان معراج اندیشه محیط رشد و یادگیری  بر اساس اصولی که در ادامه می آید شکل گرفته است و فراگیران با حضور در این محیط راه و رسم زندگی را تجربه می کنند و با کسب توانمندی ها، خود را برای آینده پر امید و موفقیت آماده می سازند.

 

توجه به هویت ایرانی- اسلامی؛

هویت ایرانی - اسلامی محوریت تثبیت شخصیت و اخلاق است و نسل جدید با شناخت عمیق هویت، تصویری واقع بینانه از خود ترسیم می کند. شناخت عمیق این هویت افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری را در دانش آموزان ایجاد خواهد کرد.

انتظار می رود با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایی که در این بخش صورت گرفته است دانش آموزان عزیزمان ضمن کسب آگاهی و شناخت لازم نسبت به هویت ملی-دینی که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، وابستگی‌ها و مرزهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی،مذهبی، حماسی و قومی زندگی شان را دربرمی گیرد؛ احساس افتخار و بالندگی داشته باشند.

بکارگیری آموزگاران و مربیان شایسته؛

واقعیت این است که معلمی و استادی شغل نیست بلکه علاقه، عشق و تکلیف دینی و اجتماعی است که در خارج از محیط های اداری و نیازهای معیشتی باید به عنوان یک فرهنگ در میان معلمان و اساتید رواج داشته باشد. معلمان و اساتید در نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی اول باید الگوی وارسته از یک انسان شریف، صادق و قابل احترام باشند تا برای نسل آینده الگو شوند، و در مرحله دوم افرادی پویا، توانمند و خلاق در حوزه دانش تخصصی خود باشند.

دبستان معراج اندیشه در جذب پرسنل خود بیش از هرچیز دیگری به صلاحیت های حرفه ای و شخصیتی افراد توجه دارد و ملاک های مهمی در ارزیابی عوامل و آموزگاران تعیین نموده است. ما درجستجوی معلمانی وارسته و مهذب، متعهد، متخصص، خستگی ناپذیری.مزین به سعه صدر و دارای حسن برخورد و رافت در تعامل با دانش آموزان و اولیاء ، حریص و دلسوز نسبت به رشد و یادگیری دانش آموز بوده ایم و به توفیق الهی تا حد زیادی در این امر موفق بوده ایم.

نیاز سنجی مستمر و مدیریت تحولات؛

این یک امر تقریبا پذیرفته شده است که شتاب تغییرات در یک جامعه انقلابی و پر تحرک از سرعت بالایی برخوردار باشد. جریان شتابان تغییرات، متناسب با موقعیت های جدید، نیازمند شناسایی ابزار های پاسخگویی است . به عبارت دیگر همانطور که تحولات در انقلاب اتفاق می افتد به همان میزان نظام آموزشی نیز باید اقدام به شناسایی نیازها و پاسخگویی به آنها بکند و تلاش کند همراه تحولات ، خود نیز تعالی پیدا کرده متناسب با نیازها قدرت تغییر را در خود ایجاد کند.

دبستان معراج اندیشه با جلسات متعدد اندیشه ورزی با حضور نمایندگان انجمن اولیاء نماینده آموزگاران عوامل اجرایی اقدام به بررسی آسیب ها و نیاز سنجی مستمر نموده و مطابق با شرایط و اقتضائات نسبت به رفع نواقص اصلاحات صورت می پذیرد.

از جمله نمونه های خروجی این جلسات اندیشه ورزی بروز نمودن کتابخانه-برگزاری کارگاه های آموزشی جهت تولید طرح درس های خلاق و جذاب-فعال نمودن کارگاه و آزمایشگاه دبستان – ایجاد اتاق بازی -فراهم نمودن بستر آموزش های مجازی و آنلاین(از تهیه تجهیزات و زیرساخت تا توجیه و آموزش والدین و دانش آموزان) می باشد.

ایجاد محیط آموزشی تعالی بخش ، جذاب و پر نشاط؛

محیط، بستری برای شکل‌گیری بسیاری از ویژگی‌های رفتاری است. به بیانی دیگر بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش ها و نشست و برخاست ها به گونه ای شگرف از محیط تأثیر می‌پذیرد.

فضا‌های آموزشی به دلیل محدودیت‌های خاص خود برای خشک و بی روح شدن مستعد است اما باید تمام تلاش‌ها را به کار گرفت تا از وقوع این حادثه جلوگیری کرد.

اهمیت دادن به فضاهای آموزشی و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواسته‌های روانی دانش‌آموزان و در نتیجه جامعه می‌گردد.

ریشه علاقه هر دانش‌آموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محیط آموزشی شکل می‌گیرد و در صورت ناهماهگ بودن محیط با انتظارات فرد حس دافعه و عدم علاقه به یادگیری در فراگیر شکل می‌گیرد.

در دبستان معراج سعی شده است شکل و چیدمان کلاس ها و دکوراسیون داخلی، استفاده از رنگ ها، استفاده از پوستر ها و تصاویر، فراهم نمودن امکانات آموزشی، رنگ آمیزی حیاط مدرسه و... همه به نوعی ایجاد رغبت و علاقه در دانش آموزان ایجاد نماید.

پیگیری آموزش و یادگیری بر اساس تفاوت‌های فردی؛

هر انسانی منحصر به فرد است. توانایی ها و سرشتی خاص خود دارد. تفاوت‌های فردی ، اموری مهم هستند که نادیده گرفتن آنها نقصانی جبران ناپذیر در ساختار پرورشی و آموزشی مدارس ایجاد می‌کند. 

به همین دلیل در این مدرسه از تمامی دانش آموزان آزمون های روانشناسی شخصیت گرفته می شود تا خود را بهتر بشناسند و بر اساس کاردکسی که به آموزگاران و والدین گرامی تقدیم می شود کلیه نقاط قوت دانش آموز که در ساحت های مختلف وجودی اش وجود دارد اعلام می شود تا معلم و خانواده به خوبی بتوانند بر اساس توانمندی های دانش آموز با او تعامل و برای اوقات او برنامه ریزی نمایند.

در مدرسه تلاش می شود با برنامه ریزی متنوعی که وجود دارد تفاوتهای فردی فراگیران در تمامی حوزه ها و زمینه های رشدی مورد توجه قرار گیرد. ما به محیطی برای یادگیری نیازمندیم که در آن همه امکان رشد و پیشرفت بر اساس توانمندی ها و استعدادهایشان را داشته باشند. 

در کلاسها هم تلاش می شود تا بر اساس سبکهای یادگیری فراگیران روشهای تدریس متنوع به کار گرفته شود تا یادگیری بر اساس تفاوتهای فردی معنای بیشتری پیدا کند.

پیگیری آموزش و یادگیری برای رشد همه‌جانبه؛

برای دست یابی به مراتب حیات طیبه که هدف نهایی تعلیم و تربیت است رشد همه جانبه و پرداختن به تمامی ابعاد انسانی ضروری است. با تحقیقات تخصصی تربیتی و انتظار بجا و صحیح والدین، خانواده معراج اندیشه برای رشد تمامی ابعاد فراگیران تلاش می کند و یک جنبه از رشد را بر جنبه های دیگر آن برتری نمی دهد. بر این اساس توانایی های ذهنی (حافظه، حل مسئله، تصمیم گیری، شمارش و غیره) همان اندازه مهم هستند که توانایی های اجتماعی (تعامل مثبت با دیگران،احترام،مهربانی،دوستی، کارگروهی، تقسیم مسئولیت، رهبری، حل تعارض و غیره) و همین طور توانایی های عاطفی(شناخت احساسات، کنترل هیجانات شدید مانند خشم و ترس، اعتماد به نفس، خودآگاهی و خودشناسی، مهربانی با خود، احترام به خود، تقویت هیجانات مثبت مثل شادی، امید و غیره) و توانایی های جسمی - حرکتی( پرورش حواس پنج گانه ، مهارتهای درشت و ظریف حرکتی، تعادل، چابکی، استقامت قلبی – عروقی و غیره) و توانایی های کلامی(صحبت کردن، توانایی برقراری ارتباط، صحبت کردن در مقابل جمع، بیان خواسته ها و مسائل و غیره) و تونایی های اخلاقی(گذشت، استفاده صحیح از نعمتها، احترام به پدر و مادر، قدردانی و شکر گذاری و غیره).

پیگیری آموزش و یادگیری در بستر زندگی واقعی؛

 بسیار پیش آمده است که دانش‌‌آموزان پس از تدریس یک مفهوم درسی، در ذهن خود با این سؤال مواجه شده‌اند که «درس امروز چه فایده‌ای برای ما دارد؟ کجا می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟» اگر مفاهیم آموزشی مورد انتظار در بستر و موقعیت‌های واقعی زندگی برنامه‌ریزی نشوند، طبیعی است که دانش‌‌آموزان قادر نخواهند بود دانش کسب‌شده را با موقعیت‌های زندگی انطباق دهند و در به‌کارگیری دانش آموخته‌شده مهارت کافی نخواهند داشت.

طرح «یک روز برای ریاضی»، «یک روز برای هنر» و «یک روز برای فارسی» به دنبال ایجاد فرصتی است تا دانش‌‌آموزان بتوانند از یادگیری در محیط طبیعی لذت ببرند و با تکیه بر تفکر خلاق و واگرا خود به حل مسئله بپردازند. گوشه‌ای از این زیبایی‌ها و اسرار را ببینند، درک کنند و از آموختن آن‌ها لذت ببرند. این طرح همچنین می‌کوشد پیوند و ارتباط معناداری بین درس‌ها و زندگی روزمره ایجاد کند تا دانش‌‌آموزان بتوانند مفاهیم آموخته‌شده را در زندگی به‌کارگیرند.

پیگیری آموزش و یادگیری در کنار یکدیگر؛

انسان موجودی اجتماعی است. این موضوع را همه ما می دانیم اما گاهی ما در مدرسه هایمان تلاش می کنیم تا به هر طریقی که می شود این موجودات اجتماعی را از هم دور کنیم تا کاری به کار هم نداشته باشند. این نه تنها نیازهای اجتماعی آنان را مرتفع نمی سازد بلکه باعث می شود که آنها مهارت اجتماعی خوبی نداشته باشند. فراتر از این نیاز اجتماعی ما اعتقاد داریم که یادگیری در بستر اجتماعی و تعامل با دیگران رخ می دهد. معلم و شاگردانشان باهم یک اجتماع هستند و همان میزان که بچه ها از معلمشان یاد می گیرند از یکدیگر هم یاد می گیرند. معلم و کادر در مدرسه نقش یک رهبر و تسهیل کننده تعاملات شاگردانش را دارد و زمینه را برای یادگیری گروهی دانش آموزان فراهم می کنند.

 

پیگیری آموزش و یادگیری از طریق بازی؛

بازی فعالیتی است که هدف آن در خود آن نهفته است و صرفا به خاطر خود آن فعالیت انجام می شود. در مدرسه ما دو نوع بازی وجود دارد بازی آزاد و بازی آموزشی. در هر دو نوع این بازی ها مهارتهایی مورد نیاز است که فراگیران بدون آن که آگاهانه تلاش برای تقویت آنها داشته باشند آنها را می آموزند، تمرین می کنند و ماهر می شوند. بازی های آموزشی جایگزین بسیار خوبی برای سخنرانی ها و آموزش مستقیم در کلاس درس هستند. در بازی های آزاد مهارتهای اجتماعی به طور چشم گیری نقش دارند و تقویت می شوند.

تاکید بر یادگیری مادام‌العمر:

به رشد سریع علم و جایگزینی یافته های علمی که نگاه می کنیم گاهی نا امید می شویم که انگار دیگر همه زحمتهای دوران تحصیلمان به هدر رفته است و دیگر علم ما به درد این زمانه نمی خورد و همه چیز تغییر کرده است. واقعیت همین است. اگر ما به فرزندانمان بخواهیم صرفا اطلاعات بدهیم و ذهنهای آنها را از محفوظات پر کنیم سرمایه آنها در چند سال دیگر از بین می رود.

در مدرسه معراج اندیشه هدف یاد دادنِ یادگیری است.اینکه دانش آموزان یادبگیرند که دائما یاد بگیرند. اگر ما به فرزندنمان بیاموزیم که چگونه یاد بگیرند دیگر نگران آن نخواهیم بود که در آینده چه می شود. سرمایه یادگیرنده بودن تمام نخواهد شد و یادگیری به زمان و مکان خاصی محدود نمی شود و به درستی می توانیم بگوییم که فرزندانمان ز گهواره تا گور دانش جوینده هستند.

 

تاکید بر ارزشیابی موثر یادگیری؛

در مدرسه ما نمره ، رتبه و معدل وجود ندارد. ارزشیابی به معنای ارائه بازخورد موثر به فراگیران است تا اشکالات و اشتباهات خود را اصلاح کنند. هدف ارزشیابی اصلاح فرآیند یادگیری و تدریس است. و تلاش بر این است که در نهایت فراگیران به خودارزیابی کامل و ماهرانه دست پیدا کنند. پس ارزشیابی در همه ساعات درسی و همه تجربه های یادگیری جریان دارد و معلم و فراگیر همراه باهم در حال ارزیابی هستند. در مقاطعی از سال گزارش ارزشیابی به صورت کارنمای توصیفی به والدین نیز ارائه می شود.

توجه به حوزه سلامت و تربیت‌بدنی؛

تربیت بدنی یکی از ابعاد مهم رشد یعنی رشد جسمانی را فراهم می آورد. امروزه با توجه به سبک زندگی کم تحرک افراد جامعه که ناشی از شهرنشینی و مسائل  اقتصادی و اجتماعی است رشد جسمی فرزندان ما با مسائل جدی روبروست. در کنار همین موضوع تغذیه به عنوان عامل رشد و سوخت و ساز بدن نیز با هین تغییرات ناشی از شرایط محیطی یکی از مسئله های مهم خانواده ها و جامعه است. زمانی که از تربیت بدنی صحبت می کنیم سلامت نیز جزء مهم از آن است که معمولا در مدارس مغفول می ماند. در مدرسه ما برنامه های تربیت بدنی برای رشد مهارتهای پایه حرکتی و آمادگی جسمانی انجام شده است. به عنوان مثال تلاش می شود تا در فراگیران  چابکی، استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری و اهدافی از این دست تقویت شود. در عین حال فراگیران با روشهای حفظ سلامت بدن و رشته های مختلف ورزشی آشنا می شوند. در زمینه تغذیه نیز برنامه، میان و عده زیر نظر متخصص تغذیه تهیه شده است و با تنوع و کیفیت اجرا می شود تا نیازهای جسمی فرزندانمان را فراهم سازد.

 

 تاکید بر فراگیری آداب و مهارت‌های زندگی؛

ما اعتقاد داریم که در تربیت امروز دست یابی به مهارتهای تحصیلی و موفقیت تحصیلی به تنهایی موفقیت به بار نمی آورد. ما می خواهیم شهروندان و انسانهای موثر و توانمند واخلاقی و معتقد داشته باشیم. بر این اساس فقط با پرداختن به موضوعات علمی و مهارتهای تحصیلی نمی توانیم به هدف خودمان برسیم. در عین حال مدرسه یک نهاد اجتماعی است و در نهاد اجتماعی انسانها با یکدیگر تعامل دارند. در هر صورت مدرسه باید برنامه ای برای این تعاملات داشته باشد. اگر اصل بر موفقیت تحصیلی باشد این تعاملات تا جای ممکن باید کنترل بشوند و به تبع آن کاهش بایند. اما باور ما بر این است که مدرسه باید محیطی امن برای بروز رفتار و برقراری تعامل باشد تا زندگی در آن به طور واقعی جریان پیدا کند و نه اینکه تبدیل به گلخانه ای بشود که گلهای آن نه با آسیب مواجه شده اند و نه مهارت مقابله با آن را دارند. فرزندان ما در مدرسه نحوه برقراری تعامل با همسالان و کوچکتر ها و بزرگترها را می آموزند و تجربه می کنند.ما این تجربه را ارزشمند می دانیم و تلاش می کنیم برای ایجاد زمینه یادگیری مهارتهای ارتباطی و مهارت حل تعارضها آموزشهای لازم را فراهم نماییم. بر این اساس ما اعتقاد داریم که اشتباهات فرصتهای یادگیری هستند و فرزندان ما باید اجازه اشتباه کردن داشته باشند تا بیاموزند. ما در اشتباهات آنها همراه انها هستیم و راه های جبران را با یکدیگر بررسی می کنیم و تلاش می کنیم با یاد گرفتن و تمرین کردن مهارتهای اساسی زندگی از بروز این مسائل و مشکلات و اشتباهات پیشگیری کنیم.

علاوه بر این رویکرد کلی که در تمامی شئون دبستان رواج دارد، مهارت زندگی و آداب اجتماعی در غالب کارگاه های آموزشی و خارج از ساعات کلاس درس برای دانش آموزان برگزار می شود که هدف آنها به طور خاص آموزش مهارتهای زندگی و آداب اجتماعی(از قبیل برقراری ارتباط موثر، حل مسئله، هم دلی، مدیریت احساسات و هیجانات شدید و تفکر خلاق و ...) می باشد.

رویکرد های کلی مدرسه

در ابتدای فصل دوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است: «وزارت آموزش و پرورش مهم ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی است.»

بر این اساس درست است که خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه وجود و زندگی می گذارد و اولین پایه های تعلیم و تربیت در آن شکل می گیرد، ولی آموزش و پرورش هر کشوری مهم ترین و موثر ترین نظام پرورش و رشد شخصیت کودکان،نوجوانان و جوانان است.

ترسیم آینده فرهنگی و علمی جامعه وابسته به نظام آموزشی و تربیت نسلی است که سکان هدایت و اداره هر کشوری را به دست خواهند گرفت. بی تردید داشتن یک نظام جامع آموزشی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، چراغ راهی برای تحقق اهداف و ارتقای نظام تعلیم و تربیت در تراز انقلاب اسلامی است.

در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسانها باید از ایده ها و روشهای تربیتی سابق فراتر برویم. دیگر نمی توان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسانها را بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزش گذاری کرد. امروز دیگر نمی توانیم آموزش یکسان برای همه و تاکید بر محفوظات را بپذیریم. باید از این ایده فراتر برویم که یک لباس از جنس تربیت را بر تن همه دانش آموزان بپوشانیم و انتظار داشته باشیم که برازنده شان باشد. در دبستان معراج اندیشه محیط رشد و یادگیری  بر اساس اصولی که در ادامه می آید شکل گرفته است و فراگیران با حضور در این محیط راه و رسم زندگی را تجربه می کنند و با کسب توانمندی ها، خود را برای آینده پر امید و موفقیت آماده می سازند.

 

توجه به هویت ایرانی- اسلامی؛

هویت ایرانی - اسلامی محوریت تثبیت شخصیت و اخلاق است و نسل جدید با شناخت عمیق هویت، تصویری واقع بینانه از خود ترسیم می کند. شناخت عمیق این هویت افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری را در دانش آموزان ایجاد خواهد کرد.

انتظار می رود با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایی که در این بخش صورت گرفته است دانش آموزان عزیزمان ضمن کسب آگاهی و شناخت لازم نسبت به هویت ملی-دینی که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، وابستگی‌ها و مرزهای جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی،مذهبی، حماسی و قومی زندگی شان را دربرمی گیرد؛ احساس افتخار و بالندگی داشته باشند.

بکارگیری آموزگاران و مربیان شایسته؛

واقعیت این است که معلمی و استادی شغل نیست بلکه علاقه، عشق و تکلیف دینی و اجتماعی است که در خارج از محیط های اداری و نیازهای معیشتی باید به عنوان یک فرهنگ در میان معلمان و اساتید رواج داشته باشد. معلمان و اساتید در نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی اول باید الگوی وارسته از یک انسان شریف، صادق و قابل احترام باشند تا برای نسل آینده الگو شوند، و در مرحله دوم افرادی پویا، توانمند و خلاق در حوزه دانش تخصصی خود باشند.

دبستان معراج اندیشه در جذب پرسنل خود بیش از هرچیز دیگری به صلاحیت های حرفه ای و شخصیتی افراد توجه دارد و ملاک های مهمی در ارزیابی عوامل و آموزگاران تعیین نموده است. ما درجستجوی معلمانی وارسته و مهذب، متعهد، متخصص، خستگی ناپذیری.مزین به سعه صدر و دارای حسن برخورد و رافت در تعامل با دانش آموزان و اولیاء ، حریص و دلسوز نسبت به رشد و یادگیری دانش آموز بوده ایم و به توفیق الهی تا حد زیادی در این امر موفق بوده ایم.

نیاز سنجی مستمر و مدیریت تحولات؛

این یک امر تقریبا پذیرفته شده است که شتاب تغییرات در یک جامعه انقلابی و پر تحرک از سرعت بالایی برخوردار باشد. جریان شتابان  تغییرات، نیازها و در واقع متناسب با موقعیت های جدید نیازمند شناسایی ابزار های پاسخگویی است . به عبارت دیگر همانطور که تحولات در انقلاب اتفاق می افتد به همان میزان نظام آموزشی نیز باید اقدام به شناسایی نیازها و پاسخگویی به آنها بکند و تلاش کند همراه تحولات ، خود نیز تعالی پیدا کرده متناسب با نیازها قدرت تغییر را در خود ایجاد کند.

دبستان معراج اندیشه با جلسات متعدد اندیشه ورزی با حضور نمایندگان انجمن اولیاء نماینده آموزگاران عوامل اجرایی اقدام به بررسی آسیب ها و نیاز سنجی مستمر نموده و مطابق با شرایط و اقتضائات نسبت به رفع نواقص اصلاحات صورت می پذیرد.

از جمله نمونه های خروجی این جلسات اندیشه ورزی بروز نمودن کتابخانه-برگزاری کارگاه های آموزشی جهت تولید طرح درس های خلاق و جذاب-فعال نمودن کارگاه و آزمایشگاه دبستان – ایجاد اتاق بازی -فراهم نمودن بستر آموزش های مجازی و آنلاین(از تهیه تجهیزات و زیرساخت تا توجیه و آموزش والدین و انش آموزان) می باشد.

ایجاد محیط آموزشی تعالی بخش ، جذاب و پر نشاط؛

محیط، بستری برای شکل‌گیری بسیاری از ویژگی‌های رفتاری است. به بیانی دیگر بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش ها و نشست و برخاست ها به گونه ای شگرف از محیط تأثیر می‌پذیرد.

فضا‌های آموزشی به دلیل محدودیت‌های خاص خود برای خشک و بی روح شدن مستعد است اما باید تمام تلاش‌ها را به کار گرفت تا از وقوع این حادثه جلوگیری کرد.

اهمیت دادن به فضاهای آموزشی و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواسته‌های روانی دانش‌آموزان و در نتیجه جامعه می‌گردد.

ریشه علاقه هر دانش‌آموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محیط آموزشی شکل می‌گیرد و در صورت ناهماهگ بودن محیط با انتظارات فرد حس دافعه و عدم علاقه به یادگیری در فراگیر شکل می‌گیرد.

در دبستان معراج سعی شده است شکل و چیدمان کلاس ها و دکوراسیون داخلی، استفاده از رنگ ها، استفاده از پوستر ها و تصاویر، فراهم نمودن امکانات آموزشی، رنگ آمیزی حیاط مدرسه و... همه به نوعی ایجاد رغبت و علاقه در دانش آموزان ایجاد نماید.

توجه ویژه به مبحث کتاب و کتابخوانی

مطالعه و خواندن کتاب را سر آغاز دانایی و توانایی می دانند لیکن پیوستن به صفوف اندیشمندان و متفکران می بایست از سن کودکی و نوجوانی تمرین کرد تا شکوفایی و بلوغ فکری در جامعه حادث شود.

از آنجا که مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است لذا آشنا کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر کودکان در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد.
توجه به فرهنگ مطالعه در خانه و مدرسه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل‌گیری جامعه سالم می شود.

دبستان معراج اندیشه برای دستیابی به این مهم طرح هایی نظیر: طرح سفره کتاب برای معرفی و امانت دادن کتاب – حلقه کتابخوانی-یک روز در کتابخانه را در دستور کار خود قرار داده است.

پیگیری آموزش و یادگیری بر اساس تفاوت‌های فردی؛

هر انسانی منحصر به فرد است. توانایی ها و سرشتی خاص خود دارد. تفاوت‌های فردی ، اموری مهم هستند که نادیده گرفتن آنها نقصانی جبران ناپذیر در ساختار پرورشی و آموزشی مدارس ایجاد می‌کند. 

به همین دلیل در این مدرسه از تمامی دانش آموزان آزمون های روانشناسی شخصیت گرفته می شود تا خود را بهتر بشناسند و بر اساس کاردکسی که به آموزگاران و والدین گرامی تقدیم می شود کلیه نقاط قوت دانش آموز که در ساحت های مختلف وجودی اش وجود دارد اعلام می شود تا معلم و خانواده به خوبی بتوانند بر اساس توانمندی های دانش آموز با او تعامل و برای اوقات او برنامه ریزی نمایند.

در مدرسه تلاش می شود با برنامه ریزی متنوعی که وجود دارد تفاوتهای فردی فراگیران در تمامی حوزه ها و زمینه های رشدی مورد توجه قرار گیرد. ما به محیطی برای یادگیری نیازمندیم که در آن همه امکان رشد و پیشرفت بر اساس توانمندی ها و استعدادهایشان را داشته باشند. 

در کلاسها هم تلاش می شود تا بر اساس سبکهای یادگیری فراگیران روشهای تدریس متنوع به کار گرفته شود تا یادگیری بر اساس تفاوتهای فردی معنای بیشتری پیدا کند.

پیگیری آموزش و یادگیری برای رشد همه‌جانبه؛

برای دست یابی به مراتب حیات طیبه که هدف نهایی تعلیم و تربیت است رشد همه جانبه و پرداختن به تمامی ابعاد انسانی ضروری است. با تحقیقات تخصصی تربیتی و انتظار بجا و صحیح والدین، خانواده معراج اندیشه برای رشد تمامی ابعاد فراگیران تلاش می کند و یک جنبه از رشد را بر جنبه های دیگر آن برتری نمی دهد. بر این اساس توانایی های ذهنی (حافظه، حل مسئله، تصمیم گیری، شمارش و غیره) همان اندازه مهم هستند که توانایی های اجتماعی (تعامل مثبت با دیگران،احترام،مهربانی،دوستی، کارگروهی، تقسیم مسئولیت، رهبری، حل تعارض و غیره) و همین طور توانایی های عاطفی(شناخت احساسات، کنترل هیجانات شدید مانند خشم و ترس، اعتماد به نفس، خودآگاهی و خودشناسی، مهربانی با خود، احترام به خود، تقویت هیجانات مثبت مثل شادی، امید و غیره) و توانایی های جسمی - حرکتی( پرورش حواس پنج گانه ، مهارتهای درشت و ظریف حرکتی، تعادل، چابکی، استقامت قلبی – عروقی و غیره) و توانایی های کلامی(صحبت کردن، توانایی برقراری ارتباط، صحبت کردن در مقابل جمع، بیان خواسته ها و مسائل و غیره) و تونایی های اخلاقی(گذشت، استفاده صحیح از نعمتها، احترام به پدر و مادر، قدردانی و شکر گذاری و غیره).

پیگیری آموزش و یادگیری در بستر زندگی واقعی؛

 بسیار پیش آمده است که دانش‌‌آموزان پس از تدریس یک مفهوم درسی، در ذهن خود با این سؤال مواجه شده‌اند که «درس امروز چه فایده‌ای برای ما دارد؟ کجا می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟» اگر مفاهیم آموزشی مورد انتظار در بستر و موقعیت‌های واقعی زندگی برنامه‌ریزی نشوند، طبیعی است که دانش‌‌آموزان قادر نخواهند بود دانش کسب‌شده را با موقعیت‌های زندگی انطباق دهند و در به‌کارگیری دانش آموخته‌شده مهارت کافی نخواهند داشت.

طرح «یک روز برای ریاضی»، «یک روز برای هنر» و «یک روز برای فارسی» به دنبال ایجاد فرصتی است تا دانش‌‌آموزان بتوانند از یادگیری در محیط طبیعی لذت ببرند و با تکیه بر تفکر خلاق و واگرا خود به حل مسئله بپردازند. گوشه‌ای از این زیبایی‌ها و اسرار را ببینند، درک کنند و از آموختن آن‌ها لذت ببرند. این طرح همچنین می‌کوشد پیوند و ارتباط معناداری بین درس‌ها و زندگی روزمره ایجاد کند تا دانش‌‌آموزان بتوانند مفاهیم آموخته‌شده را در زندگی به‌کارگیرند.

پیگیری آموزش و یادگیری در کنار یکدیگر؛

انسان موجودی اجتماعی است. این موضوع را همه ما می دانیم اما گاهی ما در مدرسه هایمان تلاش می کنیم تا به هر طریقی که می شود این موجودات اجتماعی را از هم دور کنیم تا کاری به کار هم نداشته باشند. این نه تنها نیازهای اجتماعی آنان را مرتفع نمی سازد بلکه باعث می شود که آنها مهارت اجتماعی خوبی نداشته باشند. فراتر از این نیاز اجتماعی ما اعتقاد داریم که یادگیری در بستر اجتماعی و تعامل با دیگران رخ می دهد. معلم و شاگردانشان باهم یک اجتماع هستند و همان میزان که بچه ها از معلمشان یاد می گیرند از یکدیگر هم یاد می گیرند. معلم و کادر در مدرسه نقش یک رهبر و تسهیل کننده تعاملات شاگردانش را دارد و زمینه را برای یادگیری گروهی دانش آموزان فراهم می کنند.

 

پیگیری آموزش و یادگیری از طریق بازی؛

بازی فعالیتی است که هدف آن در خود آن نهفته است و صرفا به خاطر خود آن فعالیت انجام می شود. در مدرسه ما دو نوع بازی وجود دارد بازی آزاد و بازی آموزشی. در هر دو نوع این بازی ها مهارتهایی مورد نیاز است که فراگیران بدون آن که آگاهانه تلاش برای تقویت آنها داشته باشند آنها را می آموزند، تمرین می کنند و ماهر می شوند. بازی های آموزشی جایگزین بسیار خوبی برای سخنرانی ها و آموزش مستقیم در کلاس درس هستند. در بازی های آزاد مهارتهای اجتماعی به طور چشم گیری نقش دارند و تقویت می شوند.

تاکید بر یادگیری مادام‌العمر:

به رشد سریع علم و جایگزینی یافته های علمی که نگاه می کنیم گاهی نا امید می شویم که انگار دیگر همه زحمتهای دوران تحصیلمان به هدر رفته است و دیگر علم ما به درد این زمانه نمی خورد و همه چیز تغییر کرده است. واقعیت همین است. اگر ما به فرزندانمان بخواهیم صرفا اطلاعات بدهیم و ذهنهای آنها را از محفوظات پر کنیم سرمایه آنها در چند سال دیگر از بین می رود.

در مدرسه معراج اندیشه هدف یاد دادنِ یادگیری است.اینکه دانش آموزان یادبگیرند که دائما یاد بگیرند. اگر ما به فرزندنمان بیاموزیم که چگونه یاد بگیرند دیگر نگران آن نخواهیم بود که در آینده چه می شود. سرمایه یادگیرنده بودن تمام نخواهد شد و یادگیری به زمان و مکان خاصی محدود نمی شود و به درستی می توانیم بگوییم که فرزندانمان ز گهواره تا گور دانش جوینده هستند.

 

تاکید بر ارزشیابی موثر یادگیری؛

در مدرسه ما نمره ، رتبه و معدل وجود ندارد. ارزشیابی به معنای ارائه بازخورد موثر به فراگیران است تا اشکالات و اشتباهات خود را اصلاح کنند. هدف ارزشیابی اصلاح فرآیند یادگیری و تدریس است. و تلاش بر این است که در نهایت فراگیران به خودارزیابی کامل و ماهرانه دست پیدا کنند. پس ارزشیابی در همه ساعات درسی و همه تجربه های یادگیری جریان دارد و معلم و فراگیر همراه باهم در حال ارزیابی هستند. در مقاطعی از سال گزارش ارزشیابی به صورت کارنمای توصیفی به والدین نیز ارائه می شود.

توجه به حوزه سلامت و تربیت‌بدنی؛

تربیت بدنی یکی از ابعاد مهم رشد یعنی رشد جسمانی را فراهم می آورد. امروزه با توجه به سبک زندگی کم تحرک افراد جامعه که ناشی از شهرنشینی و مسائل  اقتصادی و اجتماعی است رشد جسمی فرزندان ما با مسائل جدی روبروست. در کنار همین موضوع تغذیه به عنوان عامل رشد و سوخت و ساز بدن نیز با هین تغییرات ناشی از شرایط محیطی یکی از مسئله های مهم خانواده ها و جامعه است. زمانی که از تربیت بدنی صحبت می کنیم سلامت نیز جزء مهم از آن است که معمولا در مدارس مغفول می ماند. در مدرسه ما برنامه های تربیت بدنی برای رشد مهارتهای پایه حرکتی و آمادگی جسمانی انجام شده است. به عنوان مثال تلاش می شود تا در فراگیران  چابکی، استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری و اهدافی از این دست تقویت شود. در عین حال فراگیران با روشهای حفظ سلامت بدن و رشته های مختلف ورزشی آشنا می شوند. در زمینه تغذیه نیز برنامه، میان و عده زیر نظر متخصص تغذیه تهیه شده است و با تنوع و کیفیت اجرا می شود تا نیازهای جسمی فرزندانمان را فراهم سازد.

 

 

تاکید بر فراگیری آداب و مهارت‌های زندگی؛

ما اعتقاد داریم که در تربیت امروز دست یابی به مهارتهای تحصیلی و موفقیت تحصیلی به تنهایی موفقیت به بار نمی آورد. ما می خواهیم شهروندان و انسانهای موثر و توانمند واخلاقی و معتقد داشته باشیم. بر این اساس فقط با پرداختن به موضوعات علمی و مهارتهای تحصیلی نمی توانیم به هدف خودمان برسیم. در عین حال مدرسه یک نهاد اجتماعی است و در نهاد اجتماعی انسانها با یکدیگر تعامل دارند. در هر صورت مدرسه باید برنامه ای برای این تعاملات داشته باشد. اگر اصل بر موفقیت تحصیلی باشد این تعاملات تا جای ممکن باید کنترل بشوند و به تبع آن کاهش بایند. اما باور ما بر این است که مدرسه باید محیطی امن برای بروز رفتار و برقراری تعامل باشد تا زندگی در آن به طور واقعی جریان پیدا کند و نه اینکه تبدیل به گلخانه ای بشود که گلهای آن نه با آسیب مواجه شده اند و نه مهارت مقابله با آن را دارند. فرزندان ما در مدرسه نحوه برقراری تعامل با همسالان و کوچکتر ها و بزرگترها را می آموزند و تجربه می کنند.ما این تجربه را ارزشمند می دانیم و تلاش می کنیم برای ایجاد زمینه یادگیری مهارتهای ارتباطی و مهارت حل تعارضها آموزشهای لازم را فراهم نماییم. بر این اساس ما اعتقاد داریم که اشتباهات فرصتهای یادگیری هستند و فرزندان ما باید اجازه اشتباه کردن داشته باشند تا بیاموزند. ما در اشتباهات آنها همراه انها هستیم و راه های جبران را با یکدیگر بررسی می کنیم و تلاش می کنیم با یاد گرفتن و تمرین کردن مهارتهای اساسی زندگی از بروز این مسائل و مشکلات و اشتباهات پیشگیری کنیم.

علاوه بر این رویکرد کلی که در تمامی شئون دبستان رواج دارد، مهارت زندگی و آداب اجتماعی در غالب کارگاه های آموزشی و خارج از ساعات کلاس درس برای دانش آموزان برگزار می شود که هدف آنها به طور خاص آموزش مهارتهای زندگی و آداب اجتماعی(از قبیل برقراری ارتباط موثر، حل مسئله، هم دلی، مدیریت احساسات و هیجانات شدید و تفکر خلاق و ...) می باشد.