دبستان غیردولتی پسرانه معراج اندیشه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان

ماسک‌های پزشکی و کاربرد آن‌ها

زمانی که هنوز ماهیت و رفتار ویروس کرونای تازه به‌خوبی مشخص نشده بود، پژوهشگران چینی بر مفید بودن استفاده از ماسک N95 برای پیشگیری از سرایت عفونت کرونا تاکید کردند. همان موقع این پرسش مطرح شد که ماسک N95 چیست؟ در ادامه، درباره انواع ماسک‌های پزشکی و موارد استفاده هر یک بیشتر می‌خوانیم و سپس به چند پرسش‌ متداول در این زمینه پاسخ می‌گوییم.

ماسک‌های پزشکی و یا جراحی برای پوشاندن دهان و بینی در نظر گرفته شده‌اند. آنها از موادی تهیه شده‌اند که می‌توانند ذرات بزرگ، ترشحات و … را مسدود کنند.

 

ماسک‌های معمولی دولایه کشدار

ماسک‌های معمولی بینی و دهان را می‌پوشانند، اما به صورت نمی‌چسبند و در شرایط عمومی پزشکی استفاده می‌شوند. این ماسک‌ها برای محافظت یک طرفه، برای جلوگیری از پخش شدن مایعات بینی و دهان و همچنین ورود هوا، به عنوان مثال برای افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، مناسب است.

 

ماسک‌های جراحی سه لایه بنددار

ماسک‌های جراحی در برابر خون، ترشحات و ۹۵% باکتری‌ها نفوذناپذیر هستند. این ماسک‌ها بیشتر از ماسک‌های دیگر به صورت می‌چسبند.

بر‌اساس مطالعات انجام‌شده، به‌طور متوسط افراد ۱۹ تا ۲۳ بار در ساعت صورت خود را لمس می‌کند. ماسک‌های جراحی مانع تماس‌های مکرر دست‌های ما با صورت، به ویژه دهان و بینی می‌شوند.

 

ماسک‌های فیلتردار برای حفاظت فردی N95 و ffp2 و امثال آنها

ماسک‌های فیلتردار محکم هستند و به منظور پوشش‌دهی کامل صورت طراحی شده‌اند. این ماسک‌ها کاملا به صورت می‌‌چسبند و ضمن تصفیه هوای تنفس‌شده، با حفاظت دوطرفه، در برابر خون، ترشحات و ذرات غیرروغنی، مقاوم هستند.

این ماسک‌ها یکبار مصرف هستند و استفاده از آنها برای افرادی که با شخص بیمار ارتباط نزدیکی ندارند، توصیه نمی‌شود. شایان ذکر است که استفاده ۴ ساعت مداوم از ماسک N95 می‎تواند سبب بروز مشکلات جدی ریوی گردد. استفاده از این ماسک‌ها در  افراد دارای علایم تنفسی، به دلیل افزایش فشار بر ریه‌ها و دشوارتر کردن تنفس توصیه نمی‌شود.

تاریخ انقضا و عمر مفید استفاده از ماسک فیلتردار

  به طور کلی، عمر مفید ماسک فیلتردار تا ۸ ساعت است، اما در حالات زیر باید ماسک فیلتردار حتی زودتر تعویض گردد:

  • اگر قالب کاسه‌ای شکل ماسک، فرم خود را از دست داده باشد و کامل به صورت نچسبد.
  • در صورت آغشته شدن ماسک به خون، ترشحات یا هر عامل عفونی دیگر از بیمار.

دقت کنیم که استفاده از ماسک‌های بدون فیلتر بیش از ۲ ساعت پی‌در‌پی توصیه نمی‌شود.

 ماسک ها در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا چه نقشی دارند؟

از آنجا که راه اصلی انتقال ویروس کرونا به صورت فرد به فرد و از راه ریزقطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه فرد مبتلا است، استفاده از ماسک توسط فرد آلوده می‌تواند از پخش شدن ویروس توسط او جلوگیری کند.

 

از چه ماسکی استفاده کنیم؟

با توجه به نوع انتقال ویروس، نیازی به استفاده از ماسک برای عموم افراد جامعه نیست. اگر خودمان علایم تنفسی داریم از ماسک های ساده استفاده کنیم. اگر علامت تنفسی نداریم و از فرد مشکوک به کرونا مراقبت می‌کنیم یا در مشاغلی با معاشرت زیاد با افراد در طول روز مشغول به کار هستیم، لازم است از ماسک ساده استفاده نماییم.

اگر جزو کادر درمان هستیم یا از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنیم، توصیه می‌شود از ماسک‌های N95استفاده نماییم.

 چگونه ماسک پزشکی را به صورت بزنیم؟

  • دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشوییم.
  • از یک حوله کاغذی تمیز برای خشک کردن دستان خود استفاده نماییم.
  • ماسک جدید را از جعبه خارج نموده و از جهت وجود هرگونه نقص، پارگی و سوراخ آن را بررسی کنیم.
  • قسمت بالای ماسک دارای لبه خمیده‌ای ا‌ست که می‌تواند اطراف بینی قرار بگیرد.
  • قبل از قرار دادن ماسک روی صورت، از بالا بودن لبه خمیده آن مطمئن شویم.

 چگونه ماسک پزشکی را از صورت برداریم؟

  • دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوییم.
  • ماسک را از قسمت بندها یا کش بگیریم و از صورت برداریم. به قسمت جلویی و فیلتر آن دست نزنیم؛ زیرا امکان انتقال آلودگی به بدن ما وجود دارد.
  • ماسک آلوده را در یک کیسه جداگانه قرار دهیم و سپس داخل سطل زباله بیندازیم.
  • در پایان مجددا دست‌ها را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشوییم.

 دقت کنیم که هرگز از ماسک مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنیم، ماسک باید کاملا بر روی صورت کودکان قرار گیرد. بهتر است پیش از قرار گرفتن در محیط آلوده، چند بار داخل ماسک نفس بکشیم تا از نفوذ نکردن هوا از جداره‌های آن مطمئن شویم.

 استفاده غلط و طولانی‌مدت از ماسک می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت شود؛ زیرا تجمع و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها در محیط مرطوب بیشتر است.

از لمس کردن صورت خود بپرهیزیم

هنگامی که از پوشش صورت استفاده می‌کنیم، بسیار طبیعی است که تمایل بیشتری به لمس صورت خود داشته باشیم. چون ماسک یک جسم خارجی محسوب می‌شود که با پوست صورت در تماس قرار دارد.

تا حد ممکن از لمس صورت خودداری کنیم. لازم است قبل و بعد از تنظیم ماسک روی صورت، دست‌های خود را به‌طور کامل و برای مدت بیست ثانیه با آب و صابون بشوییم.

هنگام برداشتن پوشش از روی صورت برای مدت کوتاه، بهتر است آن را به بیرون تا بزنیم. به شکلی که دو نیمه لایه خارجی ماسک در تماس با یکدیگر قرار بگیرند.

با این شیوه، سطح خارجی ماسک که شاید آلودگی داشته باشد، با سطح داخلی ماسک تماس پیدا نمی‌کند.

 پاکیزگی پوشش صورت

نکات زیر را رعایت کنیم تا ماسک در هنگام استفاده پاکیزه و مؤثر باشد؛

  • پوشش صورت باید پس از هر بار استفاده حتماً شسته شود. اگر نمی­‌توانیم پس از استفاده، ماسک صورت را بشوییم، بهتر است آن را تا زمان شست‌وشو در کیسه پلاستیکی قرار دهیم.
  • شست‌وشوی پوشش صورت با آب داغ و مواد شوینده با دست یا در ماشین لباسشویی می‌تواند انجام شود.
  • پس از شست‌وشو، پوشش را با حرارت بالا یا در آفتاب خشک کنیم.
  • اگر پوشش صورت خیلی آلوده بوده، تمیز نشده یا آسیب دیده است، بهتر است آن را دور بیندازیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنج گام طلایی برای کنترل بهتر وسواس در همه‌گیری ویروس کرونا

در شرایط شیوع ویروس کرونا بدتر شدنِ وسواس، طبیعی است.

شرایط کنونی، سطح اضطراب همه مردم را بالا برده است.

وقتی مضطرب هستم، بدنم در حالتی قرار می‌گیرد که انگار یک ببر تیزدندان در نزدیکی من به کمین نشسته است

در این شرایط، آستانه مغز برای محافظت از من، پایین می‌آید و هر تحریکی را تهدید تلقی می‌کند. یعنی در شرایط نگرانی، مغز هر عامل کوچکی را تهدیدی برای من می‌داند و به من فرمان می‌دهد از آن دوری کنم.

همه این‌ها منجر به تشدید اختلال وسواس می‌شود و:

  • فکرهای آزاردهنده و مزاحم بیشتر به سراغم می‌آیند
  • اضطرابم بیشتر می‌شود
  • احساس می‌کنم اجبار بیشتری برای انجام رفتارهای ناشی از وسواس دارم

اکنون فهمیده‌ام و مطمئن هستم که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، همه این‌ها طبیعی هستند.

دانستن این موضوع، گام نخست در کنترل وسواس به شمار می‌آید.

 

افکار ناخواسته و مزاحم آمدند؟ من آماده‌ام!

وقتی افکار آزاردهنده وسواس به مغزم خطور می‌کنند، اضطرابم را افزایش می‌دهند.

اما من با آرامش می‌نشینم، به پشتی مبل تکیه می‌دهم و به این افکار می‌گویم:

ای اختلال وسواس! منتظرت بودم! نه تنها از آمدنت ناراحت نیستم، بلکه آماده‌ مبارزه با تو هستم تو فرصت بزرگی به من داده‌ای تا آنچه درباره مواجهه با افکار مزاحم و پاسخ به آن‌ها یاد گرفته‌ام را یک بار دیگر به کار ببندم

وقتی با استفاده از تکنیکِ «مواجهه با افکار ناخواسته و پاسخ به آن‌ها» کنترل وسواس انجام می‌دهم، مانند این است که با نورافکن وارد یک اتاق تاریک شده‌ام دیگر تاریکی معنایی ندارد.

اگر تلاشم گاهی موفق نیست، ناامید نیستم و دوباره سعی می‌کنم؛ آن قدر ادامه می‌دهم تا به افکار آزاردهنده غلبه کنم.

 

نمی‌دانم کدام افکارم طبیعی و کدام ناشی از وسواس است؟

همه مردم در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تلاش می‌کنند بهداشت و نکات پیشگیری را بیشتر رعایت نمایند.

من که به اختلال وسواس از نوع نظافت و پاکیزگی مبتلا هستم، به سختی می‌توانم تشخیص دهم این فکری که سراغم آمده واقعاً به دلیل آلوده بودن یک جسم است یا فقط یک فکر مزاحم و غیرمرتبط با سلامت همگانی است.

تعریف رفتار طبیعی شستشوی دست در شرایط کنونی بسیار دشوار است، چون در حال حاضر تعداد دفعات شستن دست همه مردم، همان قدر زیاد است که من در زمان اوج اختلال وسواس خودم انجام می‌دادم.

کارهایی که امروز انجام می‌دهم مانند:

  • شستشوی زیاد دست
  • ضدعفونی کردن دستگیره چرخ دستی فروشگاه
  • رعایت فاصله فیزیکی از دیگران

چند ماه پیش یک رفتار وسواسی به شمار می‌رفت.

من سعی می‌کنم نکات بهداشتی را بیشتر از آنچه توصیه شده است، انجام ندهم.

اگر در جایی به رعایت یک متر فاصله فیزیکی توصیه شده است و در جای دیگر می‌خوانم دو متر، رفتار وسواسی به خرج نمی‌دهم. بلکه از دید خودم یک عدد مناسب مثلاً یک و نیم متر فاصله فیزیکی را در نظر می‌گیرم.

سخت است در این روزها بگوییم کدام کار ناشی از وسواس و کدام کار طبیعی است. با وجود این، بعد از انجام هر کاری، از خودم می‌پرسم: )این کار را به خاطر رعایت بهداشت انجام دادم یا به خاطر اختلال وسواس؟(

تلاش نمی‌کنم کامل و بی‌عیب باشم

هیچ فردی وجود ندارد که بتواند همه کارهایش را بی‌نقص انجام دهد.

یادم باشد، با کمال‌گرایی نمی‌توان جلوی عود اختلال وسواس در شرایط شیوع ویروس کرونا را گرفت و از سوی دیگر، کامل و بی‌عیب بودن، امری غیرممکن است.

اگر کمال‌گرا باشم، فراموش می‌کنم با هجوم افکار ناخواسته ناشی از وسواس، مبارزه کنم و بدین ترتیب دوباره رفتارهای ناشی از وسواس را آغاز می‌نمایم.

در هنگام همه‌گیری ویروسی و لزوم رعایت بیشتر بهداشت، این میل به کمال‌گرایی، یک بخش جدانشدنی از اختلال وسواس محسوب می‌شود.

تصمیم می‌گیرم؛

با تمام قدرت، اراده خود را تقویت می‌کنم؛

با همه وجود می‌پذیرم که کاستی و عیب، اجتناب‌ناپذیر است.

 

من کمال‌گرا نیستم!

این جمله‌ها تضمینی برای حال خوب من هستند؛ ضمانتی برای اجرای تکنیک مواجهه با افکار ناخواسته و پاسخ به آن‌ها.

 

 با خودم مهربان هستم، مهربان‌تر از قبل

می‌دانم مغز من و همه افراد مبتلا به وسواس نسبت به شناسایی سیگنال‌های خطر بیش از حد حساس است و به آن‌ها واکنش افراطی نشان می‌دهد.

پس درک می‌کنم وقتی شیوع ویروس کرونا برای سایرین در حکم یک بحران است، به چشم من مانند فاجعه به نظر برسد.

اکنون که این مساله را درک کرده‌ام: با خودم مهربان هستم، مهربان‌تراز قبل.

شرایط کنونی برای همه بسیار دشوار و مبهم است. مسایل ناشناخته زیادی برای همه وجود دارد. هر چقدر با خودم مهربان‌تر باشم و کمتر از خودم انتقاد کنم، قوی‌تر می‌مانم و زودتر به شرایط خوب خودم برمی‌گردم.

راههای مقابله با ویروس کرونا

۱) مصرف مُداوم داروهای گیاهی تقویت کننده ی سیستم ایمنی
۲) شستشوی مکرر دست ها
۳) شُرب مُدام مایعات

۴) استفاده از انواع پَد الکل، ژل آنتی باکتریال، ماسک و وسایل حفاظتی در صورت امکان

5) غرغره مُدام آب و نمک
۶) بُخور آب گرم در صورت امکان

موارد زیر بطور جدی و حتمی ممنوع شود:

▫مهمانی‌های غیرضروری
▫استعمال قلیان در سفره خانه
▫استفاده از توالت عمومی
▫مصرف غذاهای بیرون و رستوران ها
▫دست دادن و روبوسی
▫استفاده از لوازم بازی و ورزشیِ پارک ها و باشگاه ها و دستگاه های شهربازی
▫استفاده از مِترو و اتوبوس
▫استفاده مکرر از دستگاه های عابربانک
▫استفاده از تاکسی و سواریهای غیرشخصی
▫خرید حیوانات زنده
▫استفاده از گوشی های تلفن مشترک در ادارات، مدارس و اماکن عمومی
▫خام‌ خواری خوردنیهای حرارت ندیده
▫لمس ضریح و درب بُقاع متبرکه و مساجد و مُهر و سجاده‌ مشترک

توصیه های بهداشتی در زمان همه گیری آنفلوانزا :

  • شستشوی دهان در زمان سرفه ، عطسه و دست زدن به دهان  و بینی ،
  • شتسشوی دست ها قبل و بعد از تماس با بیماران
  • کاهش مسافرت های غیر ضروری
  • رعایت بهداشت فردی و عمومی
  • در صورت ابتلا به بیماری ، اقامت در منزل و اجتناب از تماس با دیگران 
  • استراحت ، نوشیدن کافی مایعات
  • رعایت توصیه های پزشکی معالج
  • آیا میدانید :

    • مشاهده  موارد تک گیر آنفلوانزا ، زنگ خطری برای طغیان و همه گیری آن است .
    • در جریان همه گیری آنفلوانزا افراد مسن ، بیماران دچار بیماری های مزمن ، کودکان و زنان  باردار ، بیشترین آسیب را می بینند .
    • همه گیری آنفلوانزا ، علاوه بر موارد بالای ابتلا و مرگ و میر ، صدمات شدید اجتماعی و اقتصادی نیز به دنبال دارد .
    • واکسیناسیون ، از عوارض شدید بیماری و مرگ و میر می کاهد .
    • واکسیناسیون 90-70 در صد در پیشگیری مؤثر است .
    • تراکم جمعیت و مسافرت های هوایی از عوامل تشدید همه گیر آنفلوانزا هستند.

نکاتی درباره سرماخوردگی

سرما خوردگی نوعی بیماری ویروسی تنفسی و معمولی است اما دارای چندین عامل می باشد.

سرما خوردگی بیشتر در محل های پر جمعیت و سردسیر انتشار می یابد.

کودک مبتلا به سرماخوردگی و سرفه باید در محیطی تقریبا گرم نگهداری شود و از هوای تمیز و بدون دود تنفس کند. بدن کودک بیمار را باید گرم نگه داشت اما نباید به گونه ای باشد که درجه حرارت بدن وی بیش از اندازه بالا رود. بینی کودک باید کاملا  باز باشد . هوای مرطوب به تنفس راحت ، کمک می کند . به وسیله بخار آب داغ ( ولی نه در حال جوش) می توان هوای اتاق را مرطوب نگه داشت . هوای اتاق کودک باید پاک و سالم باشد . در روز باید دو تا سه بار درب و پنجره اتاق را برای تهویه هوا باز کرد ولی کودک نباید در جریان مستقیم هوا قرار گیرد .

جدا سازی بیماران می تواند از سرایت بیماری جلوگیری نماید.

در صورت عدم رعایت  نکات ذکر شده سرما خوردگی و سرفه می توانند به سینوزیت ، گلو درد چرکی ، ورم گوش میانی ، ذات الریه و نهایتا مرگ دو تا سه کودک ختم گردد.

زمانی که تعداد تنفس کودک  ازحد عادی بیشتر می شود (بیش از 50 بار در دقیقه ) و قسمت پایین سینه کودک در موقع تنفس پایین می رود (در حالی که در حالت عادی این قسمت به طرف بالا می آید) و کودک قادر به نوشیدن و غذا خوردن نمی باشد ؛ باید فوری کودک را به مرکز بهداشتی – درمانی رسانید.

در مدت بیماری ، تغذیه  کودک باید حتما ادامه  یابد و در این مدت باید به کودک مقدار زیادی مایعات به خصوص آشامیدنی های گرم خورانید و بعد از بهبودی به مدت یک هفته باید به کودک غذای بیشتری داد تا از سوء تغذیه جلوگیری شود .

تغذیه با شیر مادر به همراه  غذا به خصوص استفاده از ویتامین a که در پرتقال و میوه های زرد و برگ های سبز سبزی ها وجود دارد و انجام واکسیناسیون ، کودک را از خطر ابتلاء به ذات الریه  نجات می دهد.

نکاتی درباره سرماخوردگی

سرما خوردگی نوعی بیماری ویروسی تنفسی و معمولی است اما دارای چندین عامل می باشد.

سرما خوردگی بیشتر در محل های پر جمعیت و سردسیر انتشار می یابد.

کودک مبتلا به سرماخوردگی و سرفه باید در محیطی تقریبا گرم نگهداری شود و از هوای تمیز و بدون دود تنفس کند. بدن کودک بیمار را باید گرم نگه داشت اما نباید به گونه ای باشد که درجه حرارت بدن وی بیش از اندازه بالا رود. بینی کودک باید کاملا  باز باشد . هوای مرطوب به تنفس راحت ، کمک می کند . به وسیله بخار آب داغ ( ولی نه در حال جوش) می توان هوای اتاق را مرطوب نگه داشت . هوای اتاق کودک باید پاک و سالم باشد . در روز باید دو تا سه بار درب و پنجره اتاق را برای تهویه هوا باز کرد ولی کودک نباید در جریان مستقیم هوا قرار گیرد .

جدا سازی بیماران می تواند از سرایت بیماری جلوگیری نماید.

در صورت عدم رعایت  نکات ذکر شده سرما خوردگی و سرفه می توانند به سینوزیت ، گلو درد چرکی ، ورم گوش میانی ، ذات الریه و نهایتا مرگ دو تا سه کودک ختم گردد.

زمانی که تعداد تنفس کودک  ازحد عادی بیشتر می شود (بیش از 50 بار در دقیقه ) و قسمت پایین سینه کودک در موقع تنفس پایین می رود (در حالی که در حالت عادی این قسمت به طرف بالا می آید) و کودک قادر به نوشیدن و غذا خوردن نمی باشد ؛ باید فوری کودک را به مرکز بهداشتی – درمانی رسانید.

در مدت بیماری ، تغذیه  کودک باید حتما ادامه  یابد و در این مدت باید به کودک مقدار زیادی مایعات به خصوص آشامیدنی های گرم خورانید و بعد از بهبودی به مدت یک هفته باید به کودک غذای بیشتری داد تا از سوء تغذیه جلوگیری شود .

تغذیه با شیر مادر به همراه  غذا به خصوص استفاده از ویتامین a که در پرتقال و میوه های زرد و برگ های سبز سبزی ها وجود دارد و انجام واکسیناسیون ، کودک را از خطر ابتلاء به ذات الریه  نجات می دهد.

اهمیت بهداشت در مدرسه و اصول بهداشتی

مدرسه نه تنها محیطی برای آموزش، رشد و تکوین شخصیت روحی و اجتماعی دانش آموزان به شمار می آید؛ بلکه به عنوان پایگاهی مهم جهت تأثیرگذاری بر خانواده و اجتماع نیز هست. رسیدگی به وضعیت بهداشتی دانش آموزان نه تنها موجب بهبود وضعیت سلامتی در سطح جامعه، بلکه منجر به کاهش عوارض مالی ناشی از بیماری های مزمن و گسترش روز افزون آن ها نیز می شود. در نتیجه یکی از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مسایل بهداشتی مدرسه، رعایت بهداشت محیط در مدرسه است. از سوی دیگر، مدرسه، خانه وسیعی است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان، ساعات فراوانی از عمر گرانبهای خویش را در آن سپری می کنند. این خانه مقدس باید دوست‌داشتنی باشد تا دانش‌آموزان با اشتیاق و علاقه به آن پا نهند و با نشاط و شادابی به فراگیری علم و معرفت بپردازند.

مدرسه زیبا، جذاب و بهداشتی زمینه را برای یادگیری علوم و فنون فراهم آورده و شکوفایی استعدادها را تسهیل می‌کند و مدرسه غیربهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق برای فراگیری را به حداقل رسانده و امکان پویایی و بالندگی را کاهش می‌دهد. در مدارسی که فضای نامطلوب مدرسه، خستگی، بی‌نظمی و آلودگی و بی‌تحرکی را القا می‌کنند، تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی و آموزشی با مشکل جدی رو به روست.  زحمات خستگی‌ناپذیر معلمان و تلاش دانش‌آموزان در این‌گونه مدارس بازدهی مطلوب را به همراه ندارد. بنابراین ارتقای بهداشت محیط مدارس و توجه جدی به این مساله ضمن تضمین سلامت دانش‌آموزان می‌تواند فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را مفیدتر سازد.