دبستان غیردولتی پسرانه معراج اندیشه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان

برنامه های مدرسه درسال تحصیلی جدید

تجربه کشورهای مختلف حتی توسعه‌یافته‌ترین نظام‌های آموزشی و مجهزترین کشورها به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تکنولوژی‌های مربوطه، نشان از آن دارد که هیچ‌وقت و در هیچ شرایطی آموزش مجازی نمی‌تواند به‌ طور کامل جایگزین آموزش حضوری شود و در بهترین شکل آن، آموزش مجازی به عنوان آموزش مکمل و جبرانی مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. تجربه کوتاه کشور ما در شرایط کرونایی نیز این واقعیت را برای همه محسوس و ملموس کرد که آموزش مجازی نمی‌تواند خلأ آموزش حضوری را پر کند و بیش از پیش نقش تعاملی معلمان و اثربخشی ارتباط چهره به چهره معلم و شاگرد نمایان شد. در این شرایط، والدین نیز به سختی کار معلمان پی برده‌اند و در شرایطی که جای خانه و مدرسه تغییر کرد و مدیریت آموزشی بچه‌ها که برعهده مدرسه بود و خانواده نقش پشتیبان داشت، حالا باید خانواده مدیریت کند و مدرسه پشتیبانی.
مدرسه معراج در این شرایط خود را برای هر دو موقعیت آماده می کند و در صورت مجازی بودن بخشی از سال تحصیلی محتوای آموزشی خلاقانه ای را برای دانش آموزان و خانواده هایشان فراهم کرده و در صورت بهبود شرایط و باز شدن مدارس کلاس هایی با تعداد محدود(به جهت فاصله گذاری اجتماعی) و برنامه هایی متنوع را برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته است.
به امید آنکه بار دیگر خانواده معراج اندیشه خوش بدرخشند و رشد روز افزون فرزندان عزیزمان را شاهد باشیم.

چطور فرزندی سازگار داشته باشیم؟

همه پدرها و مادرها از اینکه فرزندی دانا و سازگار داشته باشند لذت می‌برند؛ فرزندی که بتواند تفاوت‌ها را درک کند و به رفتارهای متفاوت بهترین واکنش‌ها را نشان دهد. روانشناسان بر این باورند که کلید طلایی بالا بردن سازگاری کودکان در مواجهه با افراد و شرایط متفاوت، در دست والدین صبور و هوشمند است. 

راهکارهای زیر در بالا بردن سازگاری کودکان اثربخش و مفید خواهد بود. چه خوب است که ابتدا به رفتار و واکنش‌های خودمان دقت کنیم. زمانی که ما در مقابل گروه خاصی از مردم واکنش مثبتی از خودمان بروز می‌دهیم، این رفتار در ذهن فرزندان ما به صورت یک الگوی مثبت رفتاری ذخیره می‌شود.

ادامه مطلب...

نقش والدین در موفقیت فرزندان

ارتباط والدین با سایر اولیای مدرسه و مدیران و مسئولان و آگاهی آنها از وضعیت تحصیلی فرزند خود به دانش‌آموز اطمینان خاصی می‌دهد. همچنین این ارتباط باعث شناسایی بهتر نقاط قوت و فرصت‌های بهبود درسی او می‌شود و بر همین اساس یاری رساندن به او معنای بهتری پیدا می‌کند. این ارتباط نشان می‌دهد موفقیت دانش‌آموز چقدر برای والدین اهمیت دارد و این موضوع برای دانش‌آموز ایجاد تعهد می‌کند.

عوامل بسیاری در برقراری ارتباط مناسب بین فرزندان و والدین، والدین و اولیای مدرسه و به طور کلی هماهنگی و ارتباط بین خانه و مدرسه دخیل هستند. دلیل اصلی برقراری این ارتباط مناسب بین افراد خانواده و خانواده و اولیای مدرسه، آموزش و پرورش صحیح فرزند و درنهایت موفقیت تحصیلی اوست. پروفسور جویس استین از دانشگاه جان هاپکینز به نکاتی در این زمینه اشاره می‌کند:

ادامه مطلب...